Чи знаєте ви псевдоніми українських письменників?
Програма ЗНО-2015з української мови та літератури
Завантажити
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Григорій Квітка-Основ’яненко – Квітка Григорій Федорович;
Марко Вовчок – Вілінська Марія Олександрівна;
Іван Нечуй-Левицький – Левицький Іван Семенович;
Панас Мирний – Рудченко Панас Якович;
Іван Карпенко-Карий – Тобілевич Іван Карпович;
Леся Українка – Косач Лариса Петрівна;
Олександр Олесь – Кандиба Олександр Іванович;
Олег Ольжич – Кандиба Олег Олександрович;
Микола Хвильовий – Фітільов Микола Григорович;
Остап Вишня – Губенко Павло Михайлович;
Іван Багряний – Лозов’ягін (Лозов’яга) Іван Павлович;
Юрія Клен – Бурґгардт Освальд.
______________________________________________________
Завантажити
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Як написати твір-роздум?
Чи не найскладнішим завданням тесту ЗНО є написання власного висловлення. Цей вид роботи оцінюється двадцятьма балами, тож важливість його очевидна. Уважно прочитайте настанови щодо підготовки до написання власного висловлення.
Власне висловлення — невеликий роздум на дискусійну тему, наприклад: Підтримайте або спростуйте думку: «Поразка — це наука. Ніяка перемога так не вчить…»
Висловлення має бути аргументованим і написаним в один із таких трьох способів:
- так, я погоджуюся з думкою, що поразка — це наука, і ніяка перемога так не вчить людину… (підтримка думки);
- не згоден (не згодна) з думкою про те, що поразка — це наука, і ніяка перемога так не вчить людину… (спростування думки);
- це складне для мене питання: з одного боку… , а з іншого боку… (проміжна позиція).
Вам треба сформулювати тезу, навести два-три переконливі аргументи, які найкраще підтвердять ваші міркування; проілюструвати думки прикладами з художньої літератури (зазначити назву твору, указати проблему, порушену письменником, художній образ, через який проблему розкрито, навести цитату1 з твору тощо), історичними фактами або прикладами із суспільно-політичного чи власного життя. У кінці треба сформулювати висновки.
Увага! Не переказуйте змісту художнього твору, не давайте повної характеристики образів.
Орієнтовний обсяг роботи — 1 сторінка формату А-4 (200-250 слів). Текст обсягом до 100 слів екзаменатори не перевірятимуть.
Структура власного висловлення
- Теза.
- Аргументи (два або три).
- Один приклад із художньої літератури чи іншого виду мистецтва.
- Один приклад з історії, суспільно-політичного чи власного життя.
- Висновок.
Аргументи радимо починати вставними словами по-перше й по-друге; вони можуть іти зразу після тези або ж кожен аргумент з абзацу перед прикладом. Другий варіант, на наше переконання, чіткіший і доцільніший.
Візуально ваше висловлення має виглядати орієнтовно так:
Я вважаю, що поразка — це наука, і ніяка перемога так не вчить людину…
ТЕЗА (1-2 речення)
|
По-перше, поразка якнайкраще загартовує людину, робить її стійкішою в сучасному суспільстві, сповненому стресів і різноманітних викликів. Переконливим прикладом щодо цього аргументу є, на мою думку, образ Степана Радченка з роману «Місто» Валер’яна Підмогильного…
АРГУМЕНТ 1 і ПРИКЛАД, що його ілюструє (4-5 речень)
|
По-друге, людей, які вміють визнавати свої помилки й, зробивши відповідні висновки, у майбутньому їх уникати, поважають у суспільстві, адже лише сильна особистість здатна працювати над собою. Ось приклад із життя. Мій батько змалку… АРГУМЕНТ 2 і ПРИКЛАД, що його ілюструє (4-5 речень) |
Отже, поразка навчає людину жити, перемога ж не завжди… ВИСНОВОК (1-2 речення) |
Як бачите, у власному висловленні має бути щонайменше чотири абзаци, кожен з яких починається відповідно такими словами: я вважаю, по-перше, по-друге, отже (або на мою думку, з одного боку, з іншого боку, таким чином) і под. Обов’язково дотримуйтеся цієї поради — і ваше висловлення матиме чітку й послідовну структуру, буде логічно організоване. Екзаменатор відразу відчує, що ви готувалися до виконання цього виду роботи й відповідно оцінить цей параметр вашого роздуму (логічність і послідовність).
Якщо ви знатимете критерії оцінювання власного висловлення, то ні в якому разі не пропустите в роздумі жодного компонента, за який екзаменатори виставляють певну кількість балів.
Джерело: http://schoollit.com.ua/vlasne-vislovlennya/
---------------------------------------------------------------------------------
Усна народна творчість---------------------------------------------------------------------------------
Міні-конспекти для підготовки до ЗНО з української літератури
«Ой Морозе, Морозенку»
Автор: народ
Жанр:історична пісня
Герої: Станіслав Морозенко, герой часів Богдана Хмельницького
Тема: боротьба з турками
Автор: народ
Жанр: історична пісня
Герої: Богдан Хмельницький
Тема: боротьба з поляками
Історичні події: битва під Жовтими Водами
Спорідненість
Художні особливості: діалог, тавтологія, паралелізм, порівняння та епітети.
«Віють вітри»
Автор: Маруся Чурай
Жанр: пісня
Тема: почуття самотньої дівчини.
Історичний період:
Спорідненість: арія Наталки із п'єси І. Котляревського
Художні особливості: художній паралелізм.
«Засвіт встали козаченьки»
Автор: Маруся Чурай
Жанр: пісня
Герої: козак, мати
Тема: прощання козака з матір’ю, який просить прихистити в себе Марусю, якщо не повернеться з бою.
Історичні події: козацькі часи
Художні особливості: пестливі слова та епітети.
"Бондарівна"
Жанр: народна балада
Герої: Бондарівна, пан Каньовський, батько - старий бондар, селяни, жовніри.
Тема: свавільне панування польської шляхти.
Історичний період: середина 18 ст.
«Дума про Марусю Богуславку»
Жанр: народна баладаГерої: Маруся Богуславка ( вона не історична особа), 700 козаків
Тема: звільнення українських козаків із турецького полону, страждання українки-бранки. яка "потурчилась", "побусурменилась".
Історичний період: боротьба з турками.
Особливості: згадується Великдень.
Немає коментарів:
Дописати коментар