ЗНО

Чи знаєте ви псевдоніми українських письменників?

Григорій Квітка-Основ’яненко – Квітка Григорій Федорович;
Марко Вовчок – Вілінська Марія Олександрівна;
Іван Нечуй-Левицький – Левицький Іван Семенович;
Панас Мирний – Рудченко Панас Якович;
Іван Карпенко-Карий – Тобілевич Іван Карпович;
Леся Українка – Косач Лариса Петрівна;
Олександр Олесь – Кандиба Олександр Іванович;
Олег Ольжич – Кандиба Олег Олександрович;
Микола Хвильовий – Фітільов Микола Григорович;
Остап Вишня – Губенко Павло Михайлович;
Іван Багряний – Лозов’ягін (Лозов’яга) Іван Павлович;
Юрія Клен – Бурґгардт Освальд.
______________________________________________________

Програма ЗНО-2015з української мови та літератури
Завантажити
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Як написати твір-роздум?

Чи не найскладнішим завданням тесту ЗНО є написання власного висловлення. Цей вид роботи оцінюється двадцятьма балами, тож важливість його очевидна. Уважно прочитайте настанови щодо під­готовки до написання власного висловлення.
Власне висловлення — невеликий роздум на дискусійну тему, на­приклад: Підтримайте або спростуйте думку: «Поразка — це наука. Ніяка перемога так не вчить…»
Висловлення має бути аргументованим і написаним в один із таких трьох способів:
  • так, я погоджуюся з думкою, що поразка — це наука, і ніяка перемо­га так не вчить людину… (підтримка думки);
  • не згоден (не згодна) з думкою про те, що поразка — це наука, і ні­яка перемога так не вчить людину… (спростування думки);
  • це складне для мене питання: з одного боку… , а з іншого боку… (проміжна позиція).
Вам треба сформулювати тезу, навести два-три переконливі аргу­менти, які найкраще підтвердять ваші міркування; проілюструвати дум­ки прикладами з художньої літератури (зазначити назву твору, указати проблему, порушену письменником, художній образ, через який пробле­му розкрито, навести цитату1 з твору тощо), історичними фактами або прикладами із суспільно-політичного чи власного життя. У кінці треба сформулювати висновки.
Увага! Не переказуйте змісту художнього твору, не давайте повної характеристики образів.
Орієнтовний обсяг роботи — 1 сторінка формату А-4 (200-250 слів). Текст обсягом до 100 слів екзаменатори не перевірятимуть.
Структура власного висловлення
  1. Теза.
  2. Аргументи (два або три).
  3. Один приклад із художньої літератури чи іншого виду мистецтва.
  4. Один приклад з історії, суспільно-політичного чи власного життя.
  5. Висновок.
Аргументи радимо починати вставними словами по-перше й по-дру­ге; вони можуть іти зразу після тези або ж кожен аргумент з абзацу перед прикладом. Другий варіант, на наше переконання, чіткіший і доцільні­ший.
Візуально ваше висловлення має виглядати орієнтовно так:


Я вважаю, що поразка — це наука, і ніяка перемога так не вчить людину…
ТЕЗА (1-2 речення)
По-перше, поразка якнайкраще загартовує людину, робить її стійкішою в сучасному суспільстві, сповненому стресів і різ­номанітних викликів. Переконливим прикладом щодо цього аргу­менту є, на мою думку, образ Степана Радченка з роману «Міс­то» Валер’яна Підмогильного… 
АРГУМЕНТ 1 і ПРИКЛАД, що його ілюструє (4-5 речень)
По-друге, людей, які вміють визнавати свої помилки й, зробив­ши відповідні висновки, у майбутньому їх уникати, поважають у суспільстві, адже лише сильна особистість здатна працювати над собою. Ось приклад із життя. Мій батько змалку… АРГУМЕНТ 2 і ПРИКЛАД, що його ілюструє (4-5 речень)
Отже, поразка навчає людину жити, перемога ж не завжди… ВИСНОВОК (1-2 речення)

Як бачите, у власному висловленні має бути щонайменше чотири аб­заци, кожен з яких починається відповідно такими словами: я вважаю, по-перше, по-друге, отже (або на мою думку, з одного боку, з іншого боку, таким чином) і под. Обов’язково дотримуйтеся цієї поради — і ваше ви­словлення матиме чітку й послідовну структуру, буде логічно організова­не. Екзаменатор відразу відчує, що ви готувалися до виконання цього ви­ду роботи й відповідно оцінить цей параметр вашого роздуму (логічність і послідовність).
Якщо ви знатимете критерії оцінювання власного висловлення, то ні в якому разі не пропустите в роздумі жодного компонента, за який екза­менатори виставляють певну кількість балів. 

Джерело: http://schoollit.com.ua/vlasne-vislovlennya/
---------------------------------------------------------------------------------
Міні-конспекти для підготовки до ЗНО з української літератури
Усна народна творчість
«Ой Морозе, Морозенку»
Автор: народ
Жанр:історична пісня
Герої: Станіслав Морозенко, герой часів Богдана Хмельницького
Тема: боротьба з турками

«Чи не той то Хміль»
Автор: народ
Жанр: історична пісня
Герої: Богдан Хмельницький
Тема: боротьба з поляками
Історичні події: битва під Жовтими Водами
Спорідненість
Художні особливості: діалог, тавтологія, паралелізм, порівняння та  епітети.

«Віють вітри»
Автор: Маруся Чурай
Жанр: пісня
Тема: почуття самотньої дівчини.
Історичний період:
Спорідненість: арія Наталки із п'єси І. Котляревського
Художні особливості: художній паралелізм.



«Засвіт встали козаченьки»
Автор: Маруся Чурай
Жанр:  пісня
Герої: козак, мати
Тема: прощання козака з матір’ю, який просить прихистити в себе Марусю, якщо не повернеться з бою.
Історичні події: козацькі часи
Художні особливості: пестливі слова та  епітети.

"Бондарівна"
Жанр: народна балада
Герої: Бондарівна, пан Каньовський, батько - старий бондар, селяни, жовніри.
Тема: свавільне панування польської шляхти.
Історичний період: середина 18 ст.

«Дума про Марусю Богуславку»
Жанр: народна балада
Герої: Маруся Богуславка ( вона не історична особа), 700 козаків
Тема: звільнення українських козаків із турецького полону, страждання українки-бранки. яка "потурчилась", "побусурменилась".
Історичний період: боротьба з турками.
Особливості: згадується Великдень.


Немає коментарів:

Дописати коментар

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...