вівторок, 20 січня 2015 р.

Опанувати "китайську" грамоту, або Як визначити віршовий розмір



            На уроках української літератури, починаючи із 5 класу, ми вивчаємо віршовий ритм, розмір, види рим та типи римування. Але, як показує практика, не всім учням вдається опанувати цю грамоту поетичного мистецтва. Варто звернути увагу, що уроки поетики були обов'язковими у колегіумах, академіях ще середніх віків, а сама наука поетика входила до семи "вільних мистецтв". Сучасному випускнику школи ці знання знадобляться для виконання поглибленого рівня сертифікаційної роботи ЗНО та, зрештою, це повинна вміти будь-яка освічена людина. Отож, усім, хто прагне навчитися визначати особливості ритмомелодики вірша, пропоную покроковий урок. Успіхів Вам!

Крок 1. Записуємо 4 віршових рядки. Обов'язково читаємо їх вголос.

   Сумувала матіола 
    В квітнику біля вікна: 
   - Пишні квіти всі довкола - 
    Я ж така непоказна". 
                Тетяна Фролова



Крок 2.  Визначаємо особливості ритму. Позначаємо наголос в усіх повнозначних словах. У слові може бути наголошеним лише один склад. Якщо сумніваєшся у правильному наголошені слова, звернися до словника.
 СумувАла матіОла 
 В квітникУ біля вікнА: 
 - ПИшні квІти всі довкОла - 
 Я ж такА непоказнА". 

Крок 3. Ділимо кожне слово, враховуючи і повнозначні слова, і службові, на склади. Пам'ятай, що склад завжди містить літеру, що позначає голосний звук, іноді склад може складатися лише з одного голосного звука. Ненаголошені склади познач "мисочкою", а наголошені - "рисочкою" із знаком наголосу.  Кожен рядочок за допомогою позначок записуй з нового рядка, значок під значком. 

 Су/му/вА/ла /ма/ті/О/ла/ 
 В квіт/ни/кУ/ бі/ля/ вік/нА: 
 "ПИш/ні/ квІ/ти /всі/ дов/кО/ла/ - 
 Я/ ж та/кА/ не/по/каз/нА"/. 
Схема виглядає так:
υυ  - υ  υυ  - υ
υυ  - υ  υυ  - 
- υ  - υ  υυ  - υ
υυ  - υ  υυ  -

Крок 3. Уважно розглянемо ритмічний малюнок. Бачимо, наголошені і ненаголошені склади, розташовані не хаотично, а у певному порядку. Спробуймо визначити стопу, тобто поєднання 2 чи 3 складів, які повторюються. Якщо уважно придивитися до схеми цього вірша, то можна побачити, що наголошені склади розташовані в кожному рядку у тому ж самому місці. Правда, перший склад наголошений у 3 і 4 рядках, але ненаголошений у 1 і 2. Оскільки,у слові двох наголошених складів бути не може, тому використовується додаткова стопа - пиріхій, яка складається із двох ненаголошених складів.


Крок 4. Визначимо розмір. Для цього слід поділити рядок на стопи. Пам'ятаймо: в одній стопі може два або три склади, лише один з них наголошений. Скісною рискою поділимо рядки на стопи.

υυ / -υ / υυ / -υ
υυ / -υ / υυ / -
-υ /  -υ / υυ / -υ
υυ / -υ / υυ / -
Як бачимо повторюються такі комбінації складів: / -υ / та  /υυ /.  Перший хорей, другий - пиріхій. Отже, поєднується хорей з пиріхієм. 

Крок 5. Рахуємо стопи. У кожному рядку їх є по 4. Звернімо увагу: у 2 та 4 рядках стопа неповна, бо містить лише один склад. Якщо останній склад наголошений, ми його враховуємо до загальної кількості стоп, якщо ненаголошений, його враховувати не слід.

У нашому випадку у кожному рядку по чотири стопи із наголосом на першому складі, а це означає, що вірш написаний 4-стопним хореєм з пиріхієм.

Крок 5. А які є ще розміри, крім хорея? Логічне запитання.

У ЗАПИСНИК !
Двоскладові (стопа складається з 2 складів):
хорей - наголос на першому складі: /‒υ/
ямб - наголос на другому складі: /υ‒/
пиріхій - допоміжна стопа із двома ненаголошеними складами:/υυ/ 
спондей - допоміжна стопа із двома наголошеними складами:/‒ ‒/ .
Допоміжні стопи: пиріхій та спондей - вирішують проблему трискладових слів у двоскладових розмірах.
Крім двоскладових розмірів є ще трискладові:
дактиль - стопа складається із трьох складів, наголос падає на перший: /‒υυ/
амфібрахій - стопа складається із трьох складів, наголошений - другий:  /υ‒υ/
анапест - трискладова стопа, із третім наголошеним складом: /υυ‒/
Додаткових стоп у трискладових розмірах немає. Все просто, правда ж? Але ще не все.
Крок 6. Визначаємо риму.  Рима - це співзвучне закінчення рядків після останнього наголосу, а не самі слова, що римуються. У нашому вірші рими: ола - ола, а - а.
Рими бувають трьох видів:
У ЗАПИСНИК!
чоловіча  (наголос на останньому складі);
жіноча (наголос на передостанньому складі);
дактилічна (наголос на третьому складі з кінця).
В одному вірші можуть чергуватися різні види рим. У нашому випадку чоловіча (а-а)  і жіноча (ола - ола).

Крок 7. Визначаємо тип римування. 

У ЗАПИСНИК!
Римування буває таких типів:
перехресне (римуються 1 і 3, 2 і 4 рядки): абаб
суміжне, або паралельне (римуються суміжні рядки): аабб
кільцеве (римуються 1 і 4, 2 і 3 рядки): абба



Крок наступний. Визначити розмір поетичних уривків, 
вид рими і тип римування.

А вечір пролітає, наче крижень,
черкнувши місто синіми крильми.
У сріблі заворожених наближень
ми вже як тіні, ми уже не ми.
                         Ліна Костенко




На конвертики хат літо клеїть віконця, як марки.
Непогашені марки — біда ще не ставила штамп.
Пролітають над ними віки, лихоліття і хмарки.
Я там теж пролітаю, я теж пролітаю там.
                                   Ліна Костенко

Стояла груша, зеленів лісочок.
Стояло небо, дивне і сумне.
У груші був тоненький голосочок,
вона в дитинстві кликала мене.
                                Ліна Костенко

Ти знов прийшла, моя печальна музо.
Не бійся, як не покладаю рук.
Пливе над світом осінь, як медуза,
і мокре листя падає на брук.
                           Ліна Костенко

Україно! Ти для мене диво!
І нехай пливе за роком рік,
Буду, мамо горда і вродлива,
З тебе дивуватися повік. 

               Василь  Симоненко

Бажаю успіхів!






Немає коментарів:

Дописати коментар

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...