На уроках української літератури, починаючи із 5 класу, ми вивчаємо віршовий ритм, розмір, види рим та типи римування. Але, як показує практика, не всім учням вдається опанувати цю грамоту поетичного мистецтва. Варто звернути увагу, що уроки поетики були обов'язковими у колегіумах, академіях ще середніх віків, а сама наука поетика входила до семи "вільних мистецтв". Сучасному випускнику школи ці знання знадобляться для виконання поглибленого рівня сертифікаційної роботи ЗНО та, зрештою, це повинна вміти будь-яка освічена людина. Отож, усім, хто прагне навчитися визначати особливості ритмомелодики вірша, пропоную покроковий урок. Успіхів Вам!
Крок 1. Записуємо 4 віршових рядки. Обов'язково читаємо їх вголос.
Сумувала матіола
В квітнику біля вікна:
- Пишні квіти всі довкола -
Я ж така непоказна".
Тетяна Фролова
Крок 2. Визначаємо особливості ритму. Позначаємо наголос в усіх повнозначних словах. У слові може бути наголошеним лише один склад. Якщо сумніваєшся у правильному наголошені слова, звернися до словника.
СумувАла матіОла
В квітникУ біля вікнА:
- ПИшні квІти всі довкОла -
Я ж такА непоказнА".
Крок 3. Ділимо кожне слово, враховуючи і повнозначні слова, і службові, на склади. Пам'ятай, що склад завжди містить літеру, що позначає голосний звук, іноді склад може складатися лише з одного голосного звука. Ненаголошені склади познач "мисочкою", а наголошені - "рисочкою" із знаком наголосу. Кожен рядочок за допомогою позначок записуй з нового рядка, значок під значком.
Су/му/вА/ла /ма/ті/О/ла/
В квіт/ни/кУ/ бі/ля/ вік/нА:
"ПИш/ні/ квІ/ти /всі/ дов/кО/ла/ -
Я/ ж та/кА/ не/по/каз/нА"/.
Схема виглядає так:
υυ - υ υυ - υ
υυ - υ υυ -
- υ - υ υυ - υ
υυ - υ υυ -
Крок 3. Уважно розглянемо ритмічний малюнок. Бачимо, наголошені і ненаголошені склади, розташовані не хаотично, а у певному порядку. Спробуймо визначити стопу, тобто поєднання 2 чи 3 складів, які повторюються. Якщо уважно придивитися до схеми цього вірша, то можна побачити, що наголошені склади розташовані в кожному рядку у тому ж самому місці. Правда, перший склад наголошений у 3 і 4 рядках, але ненаголошений у 1 і 2. Оскільки,у слові двох наголошених складів бути не може, тому використовується додаткова стопа - пиріхій, яка складається із двох ненаголошених складів.
Крок 4. Визначимо розмір. Для цього слід поділити рядок на стопи. Пам'ятаймо: в одній стопі може два або три склади, лише один з них наголошений. Скісною рискою поділимо рядки на стопи.
υυ / -υ / υυ / -υ
υυ / -υ / υυ / -
-υ / -υ / υυ / -υ
υυ / -υ / υυ / -
Як бачимо повторюються такі комбінації складів: / -υ / та /υυ /. Перший хорей, другий - пиріхій. Отже, поєднується хорей з пиріхієм. Крок 5. Рахуємо стопи. У кожному рядку їх є по 4. Звернімо увагу: у 2 та 4 рядках стопа неповна, бо містить лише один склад. Якщо останній склад наголошений, ми його враховуємо до загальної кількості стоп, якщо ненаголошений, його враховувати не слід.
У нашому випадку у кожному рядку по чотири стопи із наголосом на першому складі, а це означає, що вірш написаний 4-стопним хореєм з пиріхієм.
Крок 5. А які є ще розміри, крім хорея? Логічне запитання.
У ЗАПИСНИК ! |
хорей - наголос на першому складі: /‒υ/
ямб - наголос на другому складі: /υ‒/
пиріхій - допоміжна стопа із двома ненаголошеними складами:/υυ/
спондей - допоміжна стопа із двома наголошеними складами:/‒ ‒/ .
Допоміжні стопи: пиріхій та спондей - вирішують проблему трискладових слів у двоскладових розмірах.
Крім двоскладових розмірів є ще трискладові:
дактиль - стопа складається із трьох складів, наголос падає на перший: /‒υυ/
амфібрахій - стопа складається із трьох складів, наголошений - другий: /υ‒υ/
анапест - трискладова стопа, із третім наголошеним складом: /υυ‒/
Додаткових стоп у трискладових розмірах немає. Все просто, правда ж? Але ще не все.
Рими бувають трьох видів:
жіноча (наголос на передостанньому складі);
дактилічна (наголос на третьому складі з кінця).
В одному вірші можуть чергуватися різні види рим. У нашому випадку чоловіча (а-а) і жіноча (ола - ола).
Крок 7. Визначаємо тип римування.
Римування буває таких типів:
перехресне (римуються 1 і 3, 2 і 4 рядки): абаб
суміжне, або паралельне (римуються суміжні рядки): аабб
кільцеве (римуються 1 і 4, 2 і 3 рядки): абба
На конвертики хат літо клеїть віконця, як марки.
Непогашені марки — біда ще не ставила штамп.
Пролітають над ними віки, лихоліття і хмарки.
Я там теж пролітаю, я теж пролітаю там.
В одному вірші можуть чергуватися різні види рим. У нашому випадку чоловіча (а-а) і жіноча (ола - ола).
Крок 7. Визначаємо тип римування.
У ЗАПИСНИК! |
перехресне (римуються 1 і 3, 2 і 4 рядки): абаб
суміжне, або паралельне (римуються суміжні рядки): аабб
кільцеве (римуються 1 і 4, 2 і 3 рядки): абба
А вечір пролітає, наче крижень,
черкнувши місто синіми крильми.
У сріблі заворожених наближень
ми вже як тіні, ми уже не ми.
Ліна Костенко
черкнувши місто синіми крильми.
У сріблі заворожених наближень
ми вже як тіні, ми уже не ми.
Ліна Костенко
Непогашені марки — біда ще не ставила штамп.
Пролітають над ними віки, лихоліття і хмарки.
Я там теж пролітаю, я теж пролітаю там.
Ліна Костенко
Стояло небо, дивне і сумне.
У груші був тоненький голосочок,
вона в дитинстві кликала мене.
Ліна Костенко
Не бійся, як не покладаю рук.
Пливе над світом осінь, як медуза,
і мокре листя падає на брук.
Ліна Костенко
Україно! Ти для мене диво!
І нехай пливе за роком рік,
Буду, мамо горда і вродлива,
З тебе дивуватися повік.
Василь Симоненко
Немає коментарів:
Дописати коментар